پنجمین دورهمی food talk

یکشنبه, 02 مهر 02

پنجمین دورهمی food talk


به همت مرکز نوآوری و شتابدهی کاوشان ناب هستی پنجمین دورهمی food talk  با حضور جمعی از مدیران عامل، مدیران و کارشناسان واحد تحقیق و توسعه تعدادی از شرکت های گروه غذایی هستی به میزبانی پژوهشکده صنایع غذایی و فرآورده های کشاورزی پژوهشگاه استاندارد در روز سه شنبه مورخ 28/06/1402 برگزار گردید.

در این دورهمی که با محوریت عارضه یابی و  بررسی چالش های شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی در  حوزه پیاده سازی استانداردهای ملی و  معرفی و انتقال پیشرفت‌های علمی ‌به  این شرکت ها تشکیل شد، برخی شرکت هایی از گرو غذایی هستی  از جمله: صنعت غذایی کوروش، هستی آرین تامین، صنایع غذایی ماسترفوده، صنایع غذایی پاکبان ، شیرینی و شکلات کوروش، خوان گسترهستی و گلنوش هستی و تعدادی از متخصصان پژوهشگاه استاندارد از جمله سرپرست و معاونت پژوهشکده صنایع غذایی و فرآورده های کشاورزی، مدیران گروه های پژوهشی فرآورده های غذایی حلال و کشاورزی، میکروبیولوژی و بیولوژی و سم شناسی مواد غذایی و جمعی از اعضای هیات علمی این پژوهشکده حضور یافتند.

در ابتدای این نشست جناب آقای دکتر فرجی سرپرست پژوهشکده صنایع غذایی و فرآورده های کشاورزی پژوهشگاه استاندارد بیان داشتند که پژوهشگاه استاندارد به عنوان مرجع علمی پژوهشی نظام استانداردسازی در کشور همواره در تلاش بوده تا با برقراری ارتباط مستمر با انجمن ها، شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی فعال در حوزه تولید غذا نقش موثری به عنوان بازوی تحقیقاتی در این زمینه ایفا کند. ایشان همچنین با  استناد به ماده 5 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، بروزرسانی استانداردها با استفاده از انجام تحقیقات کاربردی را  به عنوان یکی از اساسی ترین وظایف این پژِوهشگاه عنوان نمودند و بیان داشتند با توجه به ارائه یک بسته تحولی در بهار خدمت توسط پژوهشگاه استاندارد و در راستای عارضه یابی و رفع چالش های استانداردسازی واحدهای تولیدی، ارائه خدمات مشاوره استاندارد سازی به شرکت های دانش بنیان تولید کننده محصولات جدید و نوآورانه و  بروز رسانی استانداردها بهتر است ارتباط موثرو مستمری  بین واحدهای تولیدی در حوزه صنایع غذایی و پژوهشگاه استاندارد تا دریافت نتایج رضایت بخش وجود داشته باشد.

در ادامه نشست جناب آقای دکتر غفرانی ( مدیر عامل مجموعه کاوشان ناب هستی) ضمن تشکر و قدردانی از حاضرین در  این دورهمی بیان داشتند که هدف مجموعه کاوشان ناب هستی توسعه ارتباطات و تعامل موثر بین شرکت های گروه غذایی هستی و مراکز علمی و پژوهشی مختلف از جمله پژوهشگاه استاندارد می باشد.

در این  نشست سرکار خانم دکتر امینی فر  سرپرست پژوهشکده صنایع غذایی، فرآورده کشاورزی و حلال نیز حضور داشتند که موضوعاتی  با عناوین ذیل مطرح نمودند:

  1. عارضه یابی در صنایع و بررسی راهکارهای رفع چالش های صنعت در پیاده سازی استانداردهای ملی در صنایع غذایی که می توان با برگزاری جلسات متعدد با صنایع و طرح ریزی پروژه ها توسط پژوهشگاه استاندارد این موارد را بررسی نمود.
  2. استاندارد سازی فرآورده های جدید، نوآورانه و دانش بنیان که در این زمینه پژوهشگاه به عنوان بخش پژوهشی این توانمندی را دارد که ارزیابی محصولات جدید از لحاظ سلامتی، سمیت و ...را در کارگروه های مختلف  بررسی کند.
  3. درخصوص ارائه خدمات مشاوره ای توسط پژوهشگاه در مواردی از قبیل: 
  • افزایش بهره وری و ارتقاء کیفیت در تولید فرآورده های غذایی 
  • غنی سازی فرآورده های غذایی
  •  کاهش سموم و مایکوتوکسین در فرآورده های غذایی که چالش بسیاری از شرکت های بزرگ غذایی می باشد، ایشان بیان داشتند که پژوهشگاه استاندارد روش های مختلفی ارائه داده است.

در ادامه این نشست خانم دکتر رحمانی (عضو هیات علمی پژوهشکده صنایع غذایی و فرآورده های کشاورزی و حلال  پژوهشگاه) ضمن اینکه  به تبیین مسئولیت های پژوهشگاه استاندراد از جمله اصلاح فرآیندها، ارتقای کیفیت محصولات و توسعه محصولات دانش بنیان پرداختند، اذعان داشتند باتوجه به اینکه اداره ی آزمایشگاه های مرجع جهت ارائه خدمات آزمایشگاهی لازم برای انجام و پیاده ‏سازی آزمون های مختلف از قبیل: سنجش سموم دفع آفات نباتی، فلزات سنگین، آلاینده ها و غیره  ، صحت سنجی آنها، و تطبیق نمونه کالا با استانداردهای مربوط برعهده پژوهشگاه استاندارد می باشد این پژوهشگاه نقش بسزایی در ارتقای کیفیت کالا و توسعه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی دارد.

طی این نشست مدیران و کارشناسان واحد تحقیق و توسعه شرکت هایی از جمله شرکت های هستی آرین تامین، صنعت غذایی کوروش، صنایع غذایی پاکبان، صنایع غذایی ماسترفوده و .. به بیان برخی چالش های شرکت های خود حول محورهای زیر پرداختند:

  • بروز رسانی استاندارد ها
  • محدودیت های موجود در استفاده از آنتی اکسیدانت ها در صنعت روغن های خوراکی
  • مدیریت ضایعات صنایع غذایی
  • بررسی و کاهش سموم
  • معضلات مختلف کارخانجات در بحث استاندارد سازی (صدور پروانه  ها، تدوین استاندارد و ...)
  • چالش های حوزه واردات ( امعرفی جایگزین مناسب برای مواد اولیه ممنوعه)
  • یکسان سازی فرآیند پیاده سازی استانداردها در شرکت های مختلف تولید کننده محصولات غذایی

در انتهای این نشست مقرر گردید جهت ادامه همکاری های مشترک نشست های تخصصی تری با حضور متخصصان پژوهشکده صنایع غذایی و فرآورده های کشاورزی پژوهشگاه استاندارد و کارشناسان شرکت های گروه غذایی هستی درخصوص بررسی چالش های این شرکت ها و ارائه مشاوره و راهکارهای موثر توسط متخصصان برگزار گردد و حسن ختام این دورهمی،  بازدید از ظرفیت های آزمایشگاه های  پژوهشکده صنایع غذایی بود.


image widget

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز شتابدهی هستی می‌باشد.


طراحی شده توسط تیم نرم افزاری وب ایران